Polub nas na facebooku

Sekrety lodów Häagen-Dazs

2013-01-15

Marka Häagen-Dazs jest dobrze znana wielbicielom lodów niemal na całym świecie i nikomu jej przedstawiać nie trzeba. Mniej znana, a nie mniej emocjonująca niż same lody jest historia ich powstania, a kto poda znaczenie nazwy przed skończeniem artykułu – beczkę miodu albo raczej lodów.

Marka powstała w 1961 roku w Bronxie (Nowy Jork) a jej założycielami byli Reuben i Rose Mattus, polscy emigranci żydowskiego pochodzenia, którzy przybyli do Stanów Zjednoczonych w latach 20 - tych ubiegłego wieku. Rodzina Reubena odnalazła swojego wuja , z pochodzenia Włocha i wspólnie zaczęli poszerzać jego małą manufakturę lodów. Pod koniec lat 20-tych dołączono do asortymentu lodowe batony, wafle i inne przysmaki lodowo – czekoladowe. W 1936 Reuben ożenił się z Rose Vesel, również emigrantką z Polski.

Lodowy interes Mattusów przynosił dochody, ale w latach 50 – tych firma nie wytrzymywała wojny cenowej z masowymi producentami i Reuben postanowił zmienić strategię firmy. Postawił na produkcje drogich lodów z najwyższej półki a markę postanowił oprzeć na obco brzmiącej nazwie. Jego wybór padł na język duński z dwóch powodów: wzorowego zachowania Duńczyków wobec Żydów podczas drugiej wojny światowej oraz pozytywne konotacje Amerykanów z jakością duńskiej żywności. Jego córka we wspomnieniach opisała jak Reuben siedział cztery godziny w kuchni i wymyślał nazwę marki tworząc nie mające znaczenia i sensu, ale duńsko brzmiące słowa (choć w języku duńskim nie ma ani umlaut ani zestawienia literowego zs). Tak powstała marka Häagen-Dazs, nic nie znacząca ale oryginalna i od razu kojarząca się z jednym produktem.

Lody Häagen-Dazs szybko zyskały uznanie i w 1976 roku otwarto pierwszy sklep firmowy w Brooklynie. Marka stała się synonimem lodów najwyższej jakości i wkrótce zaczęła podbijać również rynek europejski i kanadyjski. Sekret sukcesu leżał nie tylko w dobrze przeprowadzonej strategii marketingowej ale również, a może przede wszystkim, w doborze składników i procesie produkcji.

Lody Häagen-Dazs nie zawierały emulgatorów, stabilizatorów ani polepszaczy innych poza naturalnym żółtkiem jajka a odpowiedni proces mieszania zapewniał minimalną ilość pęcherzyków powietrza, co decydowało o gęstej, wyjątkowej konsystencji lodów – aby ją utrzymać powinny być przechowywane w dużo niższej temperaturze niż zwykłe lody.

W 1983 roku marka Häagen-Dazs została sprzedana firmie Pillsbury a następnie, w 2001 roku, amerykańskiemu gigantowi spożywczemu General Mills, aczkolwiek na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady lody są produkowane na zasadzie licencji przez firmę Dreyer's należącą do koncernu Nestlé.

Źródło: opr. na podst. http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4agen-Dazs