Polub nas na facebooku

Firmy spożywcze doceniają Facebooka

2012-10-23

Facebook jest coraz mocniej wykorzystywany przez firmy spożywcze w celu zwiększenia sprzedaży oraz przywiązania klientów do swojej marki. Rosnące znaczenie social mediów w Polsce widać zarówno na przykładzie gigantów jak i mniejszych przedsiębiorstw.

Według badań opublikowanych przez portalspozywczy.pl w październiku 2011 r. aż 97% ankietowanych stwierdziło, że kontakt z marką w Internecie miał wpływ na zakup danego produktu. Pokazuje to jak duże znaczenie ma Internet w kontekście promocji produktów. Rozwój social mediów w branży spożywczej jest niezwykle dynamiczny. Z perspektywy konsumentów, brak obecności firmy na portalach społecznościowych może mieć duży wpływ na powodzenie jej produktów.

Najwięksi na Facebooku
Założenie profilu firmy na Facebooku to kwestia chwili, sztuka polega na jego umiejętnym prowadzeniu. O skutecznym Fan Page’u możemy powiedzieć tylko w przypadku starannie zaplanowanej strategii działań na portalu oraz atrakcji przygotowywanych dla fanów. Z zestawienia przygotowanego przez Zakład Produkcji Cukierniczej Brześć wynika, że największe polskie profile w kategorii ,,żywność i napoje” posiadają średnio kilkaset tysięcy fanów. Mowa tu o dobrze znanych markach, takich jak: Kit Kat, Mały Głód, Góralki, Tymbark, Wedel czy Żywiec Zdrój. Sama liczba fanów nie zawsze przekłada się na aktywność i zaangażowanie użytkowników na profilu, dlatego firmy urozmaicają komunikację licznymi konkursami, aplikacjami, ciekawostkami i informacjami.

,,Aktywność na profilu jest kluczowym wskaźnikiem dla firmy” – ocenia Marcin Sipa, współwłaściciel ZPC Brześć, producenta m.in. słomki ptysiowej. - ,,Nie jest jednak łatwo zbudować sympatię do marki, szczególnie dla przedsiębiorstw z wyrobami o mniejszym zasięgu niż te najpopularniejsze.”

Młode polskie firmy stawiają na Internet?
Pozyskanie nawet kilkudziesięciu lojalnych fanów to duże wyzwanie, szczególnie dla firm, działających na rynku lokalnym i krajowym. Facebook jest wyposażony w narzędzia marketingowe, które w skuteczny sposób umożliwiają rozprzestrzenianie się informacji, dynamiczny rozwój profilu może więc zaprocentować większym zainteresowaniem marką albo chociaż zaistnieniem jej w świadomości potencjalnych nabywców.
Inwestycja w portale społecznościowe, w głównej mierze Facebooka, wydaje się zasadne szczególnie z perspektywy młodych, dopiero rozwijających się przedsiębiorstw, które nie mają środków na promocję z rozmachem, np. poprzez kosztowny rynek reklam telewizyjnych. Social media oferują zupełnie nowy kanał dotarcia do ogromnej, wciąż rosnącej i zróżnicowanej grupy odbiorców.

,,Budowanie zaangażowanej społeczności wymaga czasu i regularności, warto jednak to robić, ponieważ sympatia do marki to największy kapitał dla marki z branży spożywczej” – mówi Sipa. - ,,Na profilu Produkty Spożywcze Brześć w każdym miesiącu fani mogą liczyć na upominki, dzielą się z nami zdjęciami oraz opiniami, taka strona szalenie ułatwia też kontakt na linii producent – konsument.”

Wg danych opublikowanych przez portal Socialbakers, w Polsce już 9,2mln użytkowników korzysta z Facebooka, co stanowi 23,96% mieszkańców kraju. Daje to nam 26. miejsce w globalnym rankingu liczby użytkowników tego medium. Jeszcze rok temu polskich ,,Facebookowiczów” było 6mln, dynamika wzrostu tego serwisu powinna więc być cenną informacją dla przedsiębiorstw w każdym sektorze.